وب سایت نویس

وب سایت نویس

وب سایت نویس

وب سایت نویس

UIوUXچه نقش هایی

سه شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۴۶ ق.ظ


28


طراحی یک مفهوم پیچیده و اساسی است که گستره بزرگی ازچاپ , صنایع و ... را در بر می گیرد.یا توجه به گستردگی و هجوم عظیمی از طراحی ها در مشاغل مختلف مفهوم های UI وUX از اهمیت خاصی برخوردار می باشد که در زیر به تفاوت آن ها اشاره می کنیم .

UX چیست ؟

ux مخفف شده کلمه User Experience می باشد که معنی تحت اللفظی آن “تجربه کاربر” می باشد. در حقیقت طراحان “تجربه کاربر” یا همان UX Designers تمام تلاش خود را میکنند تا بهترین سناریو برای آشنایی یک کاربر با یک محصول و یا خدمات را ایجاد نمایند. از آنجا که این موضوع یک فرمول خاص ندارد و متناسب با سوژه های مورد نظر ممکن است راهکارهای فراوانی داشته باشد کار زمانبر و دشواری است. یک طراح تجربه کاربر میخواهد مشکلات کاربر را در مواجهه با سوژه مورد نظر خود، چه از نظر کلامی و لغتی، و چه از نظر محل قرار گیری موارد و زیبایی شناختی و … مورد بررسی قرار دهد و در پی حل آن ها برآیند تا به بهترین تجربه کاری کاربر یا همان Best User Experience دست یابد.

محصول نهایی UX :

Wireframes صفحه , storyboards و sitemap

برنامه های کاربردی :

Photoshop, Sketch, Illustrator, Fireworks, InVisionUI

UI چیست ؟

مخفف کلمه User Interface میباشد که به صورت تحت اللفطی به “رابط کاربری” معنا میشود. بر خلاف UX که بر احساس کلی کاربر از یک محصول معطوف است، UI به چگونگی صفحه بندی محصول توجه دارد. آنها مسئول طراحی هر صفحه با ابزارها و صورتی هستند که بتواند مسیری که طراح UX طراحی نموده را پیاده سازی و جایگذاری نماید.

به عنوان مثال زمانی که یک طراح UI میخواهد یک داشبورد سیستم آمارگیری را پیاده سازی کند، ممکن است تصمیم بگیرد که مهمترین موضوع صفحه را در بالای صفحه قرار دهد، و یا آن را در نوار کناری صفحه و یا با طراحی یک دکمه آن را به گونه ای که به تجربه مشاهده ای کاربر و کلیت طرح کمک نماید نمایش بدهد.

همنچین طراحان UI معمولاً وظیفه یکپارچگی سبک طراحی در کل روند محصول را نیز بر عهده دارند، به صورتی که به صورت شهودی، نوع چینش و محتوای صفحات با یکدیگر همخوانی داشته باشد و همچنین زبان طراحی مورد استفاده سازگاری خودش را در تمامی روند ها و صفحات محصول حفظ نماید. حفظ این ثبات در نمایش المان ها، نمایش خطاها و سبک طراحی ضروری می باشد.

محصول نهایی UI :

طراحی رابط کاربری نهاییبرنامه های کاربردی :Photoshop, Sketch, Illustrator, Fireworksبه صورت کلی باید گفت که مرز بین UI و UX در بیشتر موارد مبهم است و در بسیاری از موارد شرکت ها این نقش را ادغام میکنند و به یک شخص و یا گروه کاری واگذار میکنند.

  • مهندس میر علی میری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی